Φτωχό, μα γοητευτικό, όμορφο ίσως όχι για όλους, αλλά σίγουρα ζωντανό, χαλαρό, νεανικό, δημιουργικό, καλλιτεχνικό, πράσινο, ΔΗΜΟΦΙΛΕΣ! Καμία άλλη πόλη δεν έχει τόσα διαφορετικά στοιχεία που να τη συνθέτουν, τόση ιστορία, αλλά και σύγχρονη ζωή που αποπνέει ελευθερία, διαφορετικότητα και πολυπολιτισμικότητα. Εκεί μπορείς να είσαι ο εαυτός σου! Δε θυμίζει πια Γερμανία, περισσότερο μοιάζει με τη Νέα Υόρκη, αλλά με μια βασική διαφορά: είναι κατά 45% φθηνότερη! Δίνει ευκαιρίες για σπουδές, αλλά και για προσιτές σπουδές (εκπαίδευση και δημόσιες συγκοινωνίες για φοιτητές είναι δωρεάν). Για εργασία, επίσης: κάθε 20 λεπτά ιδρύεται μία νέα επιχείρηση! Συνδυάζει 3 πράγματα: οικονομική ανάπτυξη, κοινωνική συνοχή και βιώσιμη ανάπτυξη, ενώ υπολογίζεται ότι μέχρι το 2030 θα χρειαστεί 200.000 νέους χώρους διαμονής!
https://rodlzdf-a.akamaihd.net/none/zdf/20/05/200522_210_0055303953_Berlin_CC_tex/1/200522_210_0055303953_Berlin_CC_tex_3360k_p36v15.mp4
- έχει ιστορία 800 ετών: χτίστηκε τον 13ο αιώνα πάνω σε κοίτη παγετώνων
- το 1700 έγινε πρωτεύουσα της Πρωσίας που δημιουργήθηκε τότε
- το 1871 με την ενοποίηση Γερμανίας έφτασε στο απόγειό του
- μετά τον Α' ΠΠ είχε πληθυσμιακή έκρηξη, οι κάτοικοι έφτασαν τα 2 εκατομμύρια
- δεν ψήφισε ποτέ τους Ναζί, δεν πίστεψε στον Εθνοσοσιαλισμό, ήταν ο "εφιάλτης" του Χίτλερ, γιατί ήταν ανένταχτο, άρα και επιθυμητός στόχος
- οι υποδομές άντεξαν όλες τις αλλαγές, επιδρομές και πολέμους, το πιο εύρωστο σύστημα στον κόσμο
- ο σιδηρόδρομος φτιάχτηκε τον 19ο αιώνα για τους εργαζόμενους που έπρεπε να πάνε στη δουλειά τους γρηγορότερα
- έπειτα έγινε το τραμ εκεί για πρώτη φορά ηλεκτροκίνητο (1896)
- το 1902 δημιουργήθηκε το μετρό, το οποίο έχει σήμερα 9 γραμμές, 80% υπόγεια
- σχεδιάζουν να κάνουν τα ΜΜΜ δωρεάν όπως στο Λουξεμβούργο
- έχει περισσότερες γέφυρες από το Αμβούργο και το Άμστερνταμ μαζί
- έχει τον πρώτο αυτοκινητόδρομο που φτιάχτηκε στον κόσμο το 1913, αρχικά για αγώνες ταχύτητας
- ο Χίτλερ έδωσε έπειτα εντολή για δημιουργία μεγαλύτερου δικτύου που θα γέμιζε με τα αυτοκίνητα του λαού Volks-Wagen που σχεδίασε ο Porsche
- σύμφωνα με τα μεγαλόπνοα σχέδια του Χίτλερ μαζί με τον αρχιτέκτονα Σπέερ φτιάχτηκε το 1936 το αεροδρόμιο Tempelhof, το μεγαλύτερο κτίσμα των Ναζί, το οποίο στα τέλη της δεκαετίας του '30 ήταν το μεγαλύτερο αεροδρόμιο του κόσμου και χώριζε την πόλη σε Ανατολή και Δύση (σκοπός του να χωρίσει την πόλη και αρχιτεκτονικά)
- στο τέλος του Β' ΠΠ δέχτηκε βόμβες πολλών τόνων, 600.000 διαμερίσματα και σημαντικά κτίρια έγιναν ερείπια
- χωρίστηκε σε 4 ζώνες και έγινε η "καρδιά" του Ψυχρού πολέμου- οι κάτοικοί του έβρισκαν δουλειά στο Δυτικό και φτηνή ζωή στο Ανατολικό
- το 1950 είχε οικονομική ανάπτυξη και έγινε πεδίο ανταγωνισμού μεταξύ Ανατολής και Δύσης για το ποιο κομμάτι θα ανοικοδομηθεί περισσότερο!
- από το 1949 ως το 1961 έχασε 2,6 εκατ. κατοίκους από το Ανατολικό κομμάτι που μετανάστευσαν στο Δυτικό, πολλοί από αυτούς πολύτιμο εργατικό δυναμικό
- το 1961 χωρίστηκε και κυριολεκτικά σε δύο κομμάτια με το Τείχος
- το 1989 με την πτώση του Τείχους σε μια νύχτα, χωρίς πυροβολισμό γιατί ολόκληρο το σύστημα κατέρρεε ήταν οι κάτοικοί του σε απόλυτη ευφορία, αλλά και άγνοια για μέλλον, δεν ήξεραν τι περίμεναν
- τα πάντα ήταν χωρισμένα και έπρεπε να φτιαχτούν από την αρχή, όπως νέα κυβερνητικά κτίρια (όλα υπήρχαν εις διπλούν!)
- ήταν το μεγαλύτερο εργοτάξιο της Ευρώπης που γέμιζε συνεχώς!
- φτιάχτηκαν μνημεία για την έκφραση των εμπειριών και των πληγών των κατοίκων, όπως αυτό του Ολοκαυτώματος και των Σίντι και Ρομά. Παντού στην πόλη τοποθετήθηκαν επίσης οι λεγόμενοι Λίθοι Μνήμης στους δρόμους, στις συνοικίες των Εβραίων που χάθηκαν στο Ολοκαύτωμα, ένα μικρό σκούντημα για να μην ξεχνάμε
- σημείο αναφοράς το κοινοβούλιο, ένα ζωντανό μουσείο με πληγές, το οποίο χτίστηκε με την ίδρυση της γερμανικής αυτοκρατορίας και καταστράφηκε το 1933 με την πυρκαγιά που χρησιμοποίησε ο Χίτλερ ως αφορμή για επιβολή νέων νόμων
- μετά την κατάληψη της πόλης από τους Σοβιετικούς, 8.000 σοβιετικοί σκοτώθηκαν για να το καταλάβουν!
- σύμβολο αναγέννησης ο γυάλινος θόλος του νέου κτιρίου του κοινοβουλίου, ο οποίος είναι και ηλιακός συλλέκτης, ένας πολύπλοκος καθρέφτης, διάφανος στο κοινό, ενεργειακά εξελιγμένος και λειτουργεί σαν παράδειγμα
- γενικά το Βερολίνο είναι από τις πιο πράσινες πόλεις, οι κάτοικοί του αλλάζουν συνήθειες σε όλους τους τομείς, π.χ. δημόσια και κοινόχρηστα ποδήλατα, επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση των πάντων- κοινόχρηστοι χώροι εργασίας και οικονομία στο κόστος (γιατί να μην έχει γίνει νωρίτερα;)
- εργαστήριο το Βερολίνο και τεράστιο πεδίο ερευνών για μελλοντικές εξελίξεις, ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αυτοκίνητα χωρίς οδηγό
- σίγουρα στο μέλλον θα αλλάξει πάλι και πολύ γρήγορα!
Από το ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε στην ΕΡΤ3 "Πώς να χτίσεις μία πόλη"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου